Valtakunnallinen kuluttajamedia

Valtakunnallinen kuluttajamedia -segmentti jatkoi vuonna 2014 verkkopalveluidensa kehitystä, ja esimerkiksi verkkotelevisio otti suuria harppauksia.

Valtakunnallinen kuluttajamedia -segmentin liikevaihto laski 4,2 prosenttia vuonna 2014  46,9 (49,0) miljoonaan euroon. Segmentin sisältöliikevaihto laski tammi-joulukuussa 7,8 prosenttia 28,5 (30,9) milj. euroon.

Panostaminen sisältö- ja natiivimarkkinoinnin ratkaisuihin verkossa näkyi kuitenkin tuloksessa. Digitaalinen mainosmyynti kasvoi 20,8 prosenttia ja oli 12,5 (10,4) miljoonaa euroa, ja verkkoliiketoiminnan osuus segmentin liikevaihdosta oli 27,0 (21,5) prosenttia.

IL-Median videotuotanto ja mainontaratkaisut kehityksen keskiössä

IL-Media keskittyi vahvasti verkkotelevision kehitykseen vuonna 2014. Vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä IL-TV sai uuden jakelualustan, joka parantaa videoiden toimivuutta applikaatioissa. IL-TV:ssä julkistettiin myös useita uusia ohjelmia ja ohjelmaformaatteja, kuten NHL-liigaa seuraava Pelipäivä-studio, IL-Doc, joka käsittelee yllättäviä ja koskettavia aiheita reportaasien pohjalta, ja Suomen ensimmäinen pelkästään nettitelevisioon käsikirjoitettu fiktiivinen sarja Kämppikset.

Uudistukset toivat katsojia ja mainostajia. IL-TV:n videoiden julkaisu- ja käynnistysmäärä kasvoi noin 100 prosenttia kuluneen vuoden aikana ja mainonnan myynti tähän uuteen kanavaan kehittyi hyvin. Vuoden 2014 katsotuimmiksi videoiksi nousivat itsenäisyyspäivään liittyvät videot. Itsenäisyyspäivän videoita katsoi yli 1,5 miljoonaa suomalaista.

Digitaalista mediaa kehitettiin myös tablettisisällöillä ja organisaatiomuutoksin. IL-Media toi markkinoille uusia, kuluttajille maksuttomia tablettisisältöjä, kuten Autot 2014- ja Kesäkeittiö-tablettijulkaisut. Vuonna 2014 IL-Media muodosti lisäksi uuden lifestyle-toimituksen, joka kokoaa yhteen asumiseen, terveyteen, autoihin ja matkailuun suunnatut digitaaliset palvelut. Yhtiössä kolmannella neljänneksellä käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen myötä IL-Median kuva- ja taitto-osastot päätettiin yhdistää yhdeksi ulkoasuosastoksi, jotta monikanavaisuus kehittyisi ja päällekkäinen työ vähenisi.

Sisältömarkkinointiratkaisujen tarjontaa laajennettiin vuonna 2014. IL-Mediassa, kuten Kauppalehdessäkin, otettiin käyttöön uusia sisältö- ja natiivimarkkinoinnin avaimet käteen -konsepteja, jotka auttavat mainostajaa hyödyntämään ansaittua mediaa.

Vuosikatsaus 2014

Tilinpäätös 2014

Lisätietoa