Talousmedia ja yrityspalvelut

Vuosi 2014 oli Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentille vahvaa digimedian kasvuaikaa.

Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentin liikevaihto oli vuonna 2014 53,0 (56,8) milj. euroa, josta verkkoliiketoiminnan osuus oli 43,0 (33,4) prosenttia. Liikevaihto laski viime vuodesta 6,7 prosenttia. Helmikuussa 2014 toteutunut BNS-liiketoimintojen myynti vaikutti osaltaan liikevaihdon laskuun.

Segmentin sisältöliikevaihto laski 3,5 prosenttia ja oli 16,2 (16,8) milj. euroa, mutta digitaaliset sisältötuotot kasvoivat vuonna 2014 20,2 prosenttia ja kattoivat osittain painetun median sisältötuottojen laskua. Mainosmyynti verkossa jatkoi myös kasvuaan. Eroa edelliseen vuoteen oli 14,4 prosenttia.

Digikehitys jatkuu

Kuluneen vuoden aikana Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentissä otettiin useita kehitysaskelia, jotta sekä yleisöä että mainostajia voitaisiin palvella entistä paremmin. Monikanavasisältöjä kehitettiin Kauppalehdessä, jossa lanseerattiin uusia mobiiliuutispalveluita iPhone- ja Android-puhelimien käyttäjille. Lisäksi Kauppalehti Optio julkistettiin digitaalisena näköislehtiversiona. Kauppalehti julkisti myös uudet, eri toimialojen asiantuntijoille suunnatut blogisivut, jotka on rakennettu uusia sosiaalisen median elementtejä hyödyntäen.

Kauppalehden digiuudistushanke eteni toisella neljänneksellä beta-vaiheeseen ja uudistettu verkkosivusto lanseerattiin tammikuussa 2015.  Sivusto on rakennettu kokonaan uudelleen vastaamaan yleisön ja mainostajien muuttuvia käyttötapoja sekä tarpeita. Sisältö on suunniteltu palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisen päättäjän tiedon tarvetta päivän aikana. Mainostajille uusi sivusto mahdollistaa entistä tarkempaa kohdentamista ja muun muassa uusia ratkaisuja yritysviestinnän haasteisiin. Uudistuneen verkkosivuston myötä Kauppalehti laajentaa myös videotuotantoaan.  

Kauppalehden digitaalisten yrityspalveluiden puolella uudistettiin Toimitilat-palvelua. Palvelussa uudistui ulkoasun ja ilmeen lisäksi myös käyttöalusta, minkä ansiosta se toimii helposti päätelaitteesta riippumatta. Kauppalehden yrityspalvelujen tarjontaa laajennettiin tammikuussa 2015, jolloin Alma Media hankki omistukseensa JM Tiedon, joka tarjoaa B2B-myynnin ja -markkinoinnin tieto- ja asiantuntijapalveluita. JM Tieto organisoidaan kevään 2015 aikana osaksi Kauppalehti Tietopalveluja.

Talouden taantuman ja heikkojen suhdanneodotusten vuoksi Alma Media käynnisti kolmannella neljänneksellä useita toimenpiteitä kustannustehokkuuden lisäämiseksi. Tähän liittyen Talousmedia ja yrityspalvelut -segmenttiin kuuluva sisältötoimisto Alma 360 uudisti organisaatiotaan. Yhteistoimintaneuvotteluiden tuloksena Alma 360:n henkilömäärä väheni 12 henkilöllä.

Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentti keskitti toimintaansa entistä vahvemmin talousmediaan ja yrityksille suunnattuihin digitaalisiin palveluihin, ja myi segmentissä raportoidun uutistoimisto- ja mediaseurantayritys Baltic News Servicen maaliskuussa 2014.

Vuosikatsaus 2014

Tilinpäätös 2014

Lisätietoa