Digitaaliset kuluttajapalvelut

Alma Median Digitaaliset kuluttajapalvelut jatkoivat kasvuaan vuonna 2014. Segmentin liikevaihto nousi 55,8 (52,6) miljoonaan euroon. Kasvua oli 6,1 prosenttia.

Kasvu tuli ulkomaisten rekryliiketoimintojen kehityksestä. Alma Media Oyj ja Monster Wolrdwide Inc. vahvistivat yhteistyötään vuoden 2014 alussa. Yhteistyön laajenemisen myötä osaksi Alma Mediaa siirtyneet Puolen, Unkarin ja Tšekin rekrytointiliiketoiminnot tasapainottivat kotimaan liiketoimintojen laskua.

Markkinapaikat kasvatti tulostaan ulkomaisten rekrytointiliiketoimintojen ansiosta

Digitaalisten kuluttajapalveluiden Markkinapaikat-liiketoimintayksikkö jatkoi kasvuaan Suomen ja Euroopan heikosta taloustilanteesta huolimatta.

Kasvua tuli erityisesti ulkomaiden rekrytointiliiketoiminnasta, jonka osuus segmentin liikevaihdosta oli 58,4 (52,1) prosenttia vuonna 2014.

Rekrytointiliiketoimintaa kehitettiin ja kasvua saatiin tiivistämällä yhteistyötä Monster Worldwide Inc.:in kanssa. Yhteistyön laajentumisen myötä Monsterin palvelut tulivat osaksi Alma Median rekrytointipalveluiden kokonaisuutta, joka toimii Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Tšekin tasavallassa, Slovakiassa, Unkarissa ja Kroatiassa. Liiketoimintaa johdetaan vuoden 2014 alussa toimintansa aloittaneesta Alma Career Oy:sta. Yritys integroi Alma Median yhdeksän eri toimintamaan työnhakupalvelut kiinteämmin yhteen ja mahdollistaa siten kansainvälisen myynnin kasvattamisen Monsterin globaalin verkoston kautta. Synergiaetua tuo myös mahdollisuus hyödyntää Monsterin teknologioita ja palvelukonsepteja valituilla markkina-alueilla.

Digitaalisiin rekrytointipalveluihin keskittymistä kansainvälisillä markkinoilla vahvistettiin myös luopumalla ydinliiketoimintaan kuulumattomasta markkinapaikasta. Markkinapaikat-yksikkö myi viimeisellä neljänneksellä Baltian maissa toimivan asuntoportaali City24:n. Suomessa jatketaan kuitenkin nykyisellä palveluvalikoimalla rekrytoinnin, asuntokaupan ja autoilun alueilla.

Suomen markkinoilla asumiseen liittyvät verkkopalvelut Etuovi.com ja Vuokraovi.com uudistivat palveluitaan reippaasti. Toisella neljänneksellä toteutettujen palvelu-uudistusten vastaanotto sekä mainostajien että käyttäjien keskuudessa oli hyvä. Etuovi.com-palvelun uudistuksessa kehitettiin muun muassa palvelun käytettävyyttä ja hakukoneoptimointia.

Vuokraovi.com lanseerasi puolestaan Elämyshaku-palvelun, jonka tavoitteena on kasvattaa Vuokraovi.comin tunnettuutta myös vuokramökkipalveluna sekä tarjota käyttäjille uudenlaisia, viihdyttäviä ja hyödyllisiä sisältöjä.

Markkinapaikkojen asumisen ja autoalan palveluita vahvistettiin myös yritysostoilla.

Alma Median tytäryhtiö Alma Mediapartners Oy osti kolmannella neljänneksellä 15 prosenttia Urakkamaailma.fi-verkkopalvelua tekevän Remonttibulevardi Oy:n osakekannasta. Urakkamaailma.fi auttaa isännöitsijöitä ja kuluttajia kilpailuttamaan remonttinsa, ja urakoitsijoita löytämään uusia urakoita. Kyseinen verkkopalvelu laajentaa Alma Median Etuovi.com-palvelun tarjontaa entisestään.

Autoalan ohjelmisto-osaamistaan Alma Mediapartners Oy vahvisti vuonna 2014  lunastamalla toisella neljänneksellä Alma Median osakkuusyhtiö Alkali Oy:n kaikki osakkeet. Alkalin kautta Alma Media pystyy tarjoamaan laajan sovellusvalikoiman autokaupan asiakkaille. Alkali tuottaa sovelluksia autoalan eri tarpeisiin, kuten jälleenmyyntiin, vuokraukseen ja leasingiin.

Alma Diverso laajensi palvelutarjontaansa

Verkkoliiketoiminnan kehitys- ja palveluyksikkö Alma Diverso haki vuonna 2014 kasvua uudistamalla olemassa olevia verkkopalvelujaan ja laajentamalla palvelutarjontaansa.

Yksikkö toi alkuvuodesta 2014 markkinoille uuden markkinointipalvelu Meedion, joka kokoaa kaikki Suomen yritykset samalle sivustolle ja tarjoaa itsepalvelutyökalun yritysten markkinoinnin hallintaan. Meedio-palvelulla vastataan kasvavaan automaatio- ja itsepalvelutrendiin, jossa markkinoinnin ostaminen tapahtuu yhä enemmän automatisoitujen verkkopalveluiden kautta.

Alma Media huomioi matkailualan verkkokaupan kasvun ostamalla ensimmäisellä neljänneksellä 35 prosenttia Suomen johtavan matkailun verkkopalvelun Rantapallo Oy:n osakekannasta. Osakkuus Rantapallossa tukee Alma Median strategiaa, jonka mukaan konserni tavoittelee kasvua laajentamalla erityisesti digitaalisten palveluidensa tarjontaa. Yhteistyöstä Rantapallo Oy:n kanssa vastaa Alma Diverso.

Kehitystyö jatkui myös Alma Diverson olemassa olevissa palveluissa. Muun muassa E-kontakti.fi julkaisi loppuvuodesta mobiili- ja tablettikäyttöön soveltuvan sivustonsa.

Vuosikatsaus 2014

Tilinpäätös 2014

Lisätietoa